بازاریابی احساسی

خیلی وقت ها ما فکر می کنیم که میتونیم منطقی ثابت کنیم که برند یا محصول ما برای مشتری به صرفه است و متقاعد شود تا به برند ما اعتماد کند یا محصول ما را خریداری کند.


اما سخت در اشتباهیم!!!

برند ها با مخاطبین خود باید رابطه ی احساسی برقرار کنند!
یعنی چی ؟!

با مثال براتون توضیح میدم: مثلا بیسکوییت مادر شعار تبلیغاتییش مهر مادر، بیسکویت مادره !
شاید تو نگاه اول به نظر بیاد که چه تبلیغات و شعار تبلیغاتی ساده ای، ولی به هیچ وجه اینجوری نیست.
همه ی ما یک خاطره ی خوب با این بیسکوییت داریم. چرا ؟! چون اسم مادرامون که خیلی دوسشون داریم تو شعار تبلیغاتیشون هست! حتی مادرای ما هم با دیدن این تبلیغ حس خوبی پیدا می کردند.

حالا فهمیدین چرا ما حس خوبی به بیسکوییت مادر داریم ؟

ما انسان ها دارای 4 حس اصلی هستیم: غم ، شادی ، خشم/نفرت ، ترس/شگفتی

حالا مجزا این چهار حس رو بررسی می کنیم

1.غم

ما بیشتر این مدل تبلیغ ها رو تو تبلیغات شرکت های بیمه ای میبینیم! یا نمونه های از اون رو توی تبلیغاتی که شما رو ترغیب به بستن کمربند ایمنی می کند.

یک نمونه از تبلیغات شرکت بیمه ی دی رو با هم ببینیم:

2.شادی

سال 2010 که مردم بیشتر ایمیل های جذاب رو برای هم میفرستادند!(مثل الان که تو تلگرام و اینستاگرام چیز جذابی میبینیم فوروارد می کنیم) یه آماری که از نیویورک تایمز منتشر شد این بود که مقالات مثبت و احساسی بیشترین تعداد فوروارد ایمیل داره!

یا مثلا تبلیغ زیبای اندریود که بسیار معروف شد (Android’s Friends Furever) که یک موزیک بسیار خوشایند و تصویری از دوستی حیوانات رو نمایش میداد.

از همه جالب تر کوکاکولا که شعار تبلیغاتی خود را از “شادی بدون مرز” به “طعم احساس” تغییر داده در تمامی تیزر ها یا بیلبورد ها تبلیغاتی خود شادی و نشاط مشتریان خود را به نمایش می گذارد.

3.خشم/نفرت

درسته که خشم و نفرت احساساتی هستند که انشان ها سعی دارند از آن ها دور باشند اما برای برپایی کمپین های حمایتی یا ضد جنگ سعی بر این است تا نفرت شما را از جنگ و خون ریزی برانگیخته کنند.

به عنوان مثال کمپین های تبلیغاتی با نام “کودکان را نجات دهید” (Save the Children) بعد از بحران های سوریه راه افتاد تا هم غم و هم خشم و نفرت را در انسان ها بر انگیزد.

4.ترس/شگفتی

ترس یک حس غریزی در انسان است، و برای بهتر موجه شدن با خطرات پیش روی و در امان ماندن از آسیب ها کاملا به درد بخور است! اما از این حس طبیعی برای مقاصد تبلیغاتی نیز استفاده می شود.

مثلا شما را از فقر احتمالی پیش روی می ترسانند! یا از عواقب اعتیاد به الکل یا مواد مخدر یا …

به طور مثال  صندوق جهانی طبیعت (WWF) شرکتی است که بخاطر تصاویر ترسناک خود مشهور است.

نمونه ای از عکس هاشون که در حمایت از حیوانات است رو ببینین:

امیدوارم این مقاله به دردتون بخوره

خوشحال میشیم نظراتتون رو بدونیم.

آموزشتبلیغات

بازاریابی احساسیترسخشمشادیغمکوکاکولا

2 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *